V obstoječem šolskem sistemu Slovenije je nacionalno preverjanje znanja (v nadaljevanju NPZ) pomemben element pri ugotavljanju in zagotavljanju kakovosti šolskega dela. Z NPZ se preverjajo cilji in standardi znanja, določeni z učnim načrtom, in na tej podlagi ustrezno načrtuje nadaljnje vzgojno-izobraževalno delo. Dosežki NPZ so hkrati dodatna informacija o znanju učencev.
Nacionalno preverjanje znanja (NPZ) se izvede skladno s Pravilnikom o nacionalnem preverjanju znanja v osnovni šoli vsako leto v marcu/aprilu za učence 3., 6. in 9. razreda.
NPZ je za učence 3., 6. in 9. razreda obvezno, kar velja tudi za učence, ki se izobražujejo na domu. Omenjeni pravilnik v 12. členu podrobneje opredeljuje opravičljive razloge za neudeležbo na NPZ, v 13. členu pa obveznosti staršev do šole v primeru neudeležbe učenca pri NPZ.
Učenci 3. in 6. razreda ob koncu pouka prejmejo obvestilo o dosežkih pri NPZ, učenci 9. razreda pa zaključno spričevalo z dosežki pri NPZ.
Več informacij si preberite v publikaciji Informacije za učence in starše.
NPZ 2025, 3. razred
Nacionalno preverjanje znanja v 3. razredu bo potekalo iz naslednjih predmetov:
- slovenščina (24. marec 2025) in
- matematika (27. marec 2025).
NPZ 2025, 6. razred
Nacionalno preverjanje znanja v 6. razredu bo potekalo iz naslednjih predmetov:
- slovenščina (24. marec 2025),
- matematika (27. marec 2025) in
- angleščina (1. april 2025).
NPZ 2025, 9. razred
Nacionalno preverjanje znanja v 9. razredu bo potekalo iz naslednjih predmetov:
- slovenščina (24. marec 2025),
- matematika (27. marec 2025),
- angleščina (1. april 2025).
Primeri nalog s preteklih NPZ-jev
Učenci se v znanju nalog s preteklih NPZ-jev različnih predmetov lahko preizkusite na naslednji povezavi.
Ob koncu 3. razreda osnovne šole preverjanje znanja obsega naslednje obvezne predmete:
- slovenščino ali italijanščino oziroma madžarščino na narodno mešanih območjih in
- matematiko.
Ob koncu 6. razreda osnovne šole preverjanje znanja obsega naslednje predmete:
- slovenščino ali italijanščino oziroma madžarščino na narodno mešanih območjih,
- matematiko in
- prvi tuji jezik (angleščino).
Ob koncu 9. razreda osnovne šole preverjanje znanja obsega naslednje obvezne predmete:
- slovenščino ali italijanščino oziroma madžarščino na narodno mešanih območjih,
- matematiko,
- tretji predmet, ki ga vsako leto določi minister, pristojen za šolstvo.
Namen nacionalnega preverjanja znanja
Temeljni namen NPZ-ja je, da vsi skupaj – učenke in učenci s starši, učitelji, ravnatelji in drugi strokovni delavci šole, pa tudi na ravni celotnega sistema vzgoje in izobraževanja – preverimo, kako uspešni smo pri doseganju ciljev in standardov znanja, določenih z učnimi načrti, in na tej podlagi ustrezno načrtujemo nadaljnje vzgojno-izobraževalno delo.
Dosežek posameznega učenca pri NPZ-ju njemu, njegovim staršem in tudi učiteljem omogoča predvsem dodatno informacijo, na podlagi katere lahko bolje spremljajo šolsko delo (npr. katere vsebine učnega načrta obvlada slabše, katera so njegova močna področja glede na vsebino vsakoletnega preizkusa in v primerjavi z vrstniki v državi).
Dosežek učenca 3. in 6. razreda pri NPZ-ju ima formativno funkcijo in ne vpliva na zaključno oceno, ki jo ima učenec pri pouku določenega predmeta, niti na uspešen zaključek osnovne šole. Prav tako niso dosežki NPZ namenjeni temu, da bi le na podlagi dosežkov učencev pri NPZ-ju celostno ocenjevali kakovost dela posamezne šole, ravnatelja ali posameznega učitelja.
Dosežki pri NPZ-ju ob koncu 9. razreda vplivajo na prehod v srednje šole.
Kandidate se razvršča za vpis v programe z omejitvijo vpisa na podlagi vsote odstotkov, pridobljene s spodnjo formulo, pri čemer:
− seštevek zaključnih ocen vseh obveznih predmetov iz 7., 8. in 9. razreda osnovne šole predstavlja največ 60 odstotkov celotne vsote,
− dosežka na nacionalnem preverjanju znanja iz učnega jezika (slovenščine oziroma italijanščine ali madžarščine na narodno mešanih območjih) in matematike, izražena v odstotnih točkah, pa predstavljata vsak največ po 20 odstotkov celotne vsote.
Podrobne informacije o tem so določene s posebno odredbo.
Na podlagi navedenega je pomembno, da se dosežki učencev pri NPZ-ju na šoli analizirajo, da strokovni delavci šole skupaj s starši in učenci razmislijo o uspešnosti učencev pri posamezni nalogi, se pogovorijo o njihovem načinu reševanja posamezne naloge, o napredku posameznega učenca in na tej podlagi načrtujejo nadaljnje učenje.
Skladno z veljavno zakonodajo – Zakon o osnovni šoli je pomembno izpostaviti, da osnovna šola starše pisno obvesti o dosežkih učenca pri nacionalnem preverjanju znanja ter, da se podatki in analize o dosežkih nacionalnega preverjanja znanja ne smejo uporabiti za razvrščanje šol.
Posebnosti pri opravljanju nacionalnega preverjanja znanja
Preverjanje ob koncu 3., 6. in 9. razreda je obvezno za vse učence (razen za učence v prilagojenem izobraževalnem programu z nižjim izobrazbenim standardom, kjer je preverjanje znanja prostovoljno).
Učenci priseljenci iz drugih držav, katerih materni jezik ni slovenski in se v tekočem šolskem letu prvič vključijo v osnovno šolo v Republiki Sloveniji v 3., 6. in 9. razredu, opravljajo NPZ v tem šolskem letu prostovoljno.